۸۸۱۷۴۷۵۷ – ۸۸۷۴۲۷۲۰ - ۲۲۸۴۵۸۳۷ – ۲۲۸۹۰۴۲۸ - ۷۷۵۷۴۶۷۰ – ۷۷۲۵۹۳۶۶ - ۳۳۰۹۶۴۸۰ – ۵۵۹۲۵۷۲۹ - ۴۶۰۴۲۴۸۳

__empty__

آشنایی با انواع شرکت ها

برای ثبت شرکت ابتدا باید با انواع آن آشنا باشیم تا بتوانیم شرکت خود را به طور صحیح ثبت کنیم. شرکت‌های تجاری هشتگانه با عنوان های زیر از هم متمایز می شوند. سهامی عام‌، سهامی خاص، شرکت با مسئولیت محدود، مختلط غیرسهامی، مختلط سهامی، تضامنی، نسبی و تعاونی که به اختصار هریک معرفی می گردند.
1- شرکت سهامی عام‌
شرکت سهامی‌عام ، شرکتی بازرگانی است که سرمایه‌‌ی آن به صورت سهام، تقسیم‌شده و بخشی از سرمایه از طریق فروش سهام به مردم ‌، فراهم می‌شود. در شرکت سهامی‌عام، تعداد سهام‌داران نباید از 3 نفر کمتر بوده و مسئولیت سهام‌داران، محدود به مبلغ اسمی سهام آنهاست. در این نوع شرکت، عبارت «شرکت سهامی عام» باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن، بدون هیچ فاصله ای با نام شرکت در کلیه‌ی اوراق و اطلاعیه‌ها و آگهی‌های شرکت به طور خوانا قید شود.
2- شرکت سهامی خاص
شرکت سهامی خاص ،شرکتی بازرگانی است که تمام سرمایه‌ی آن تنها توسط مؤسسین،تأمین‌می گردد و سرمایه‌ی آن به سهام، تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام،در حد مبلغ اسمی سهام آنها است. تعداد سهامداران نباید از3 نفر کمتر باشد و عبارت «‌شرکت سهامی خاص»‌ باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن بدون هیچ فاصله ای با نام شرکت، به طور خوانا قید شود.
3- شرکت با مسئولیت محدود
شرکت با مسئولیت محدود، به شرکتی که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده اطلاق می گردد و سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم نمی شود؛ و هر یک از شرکا فقط به میزان سرمایه‌ی خود مسئول تعهدات و قروض شرکت هستند. در نام شرکت باید عبارت «‌‌با مسئولیت محدود» ‌قید شود.
4- شرکت تضامنی
شرکت تضامنی، شرکتی است که تحت نام مخصوصی برای امور تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌شود.اگر دارایی شرکت برای پرداخت تمام قروض کافی نباشد؛ هر یک ازشرکا مسئول پرداخت تمام قروض شرکت می باشد. در نام شرکت تضامنی باید عبارت «شرکت تضامنی»و حداقل اسم یکی از شرکا ذکر شود.
5- شرکت مختلط غیرسهامی
شرکت مختلط غیرسهامی، شرکتی است که به منظور امور تجاری تحت نام مخصوصی بین یک یا چند شریک ضامن و یک یا چند شریک با مسئولیت محدود، بدون تقسیم سهام، ایجاد می‌شود. شریک ضامن، مسئولیت کلیه‌ قروضی که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت به وجود آید ، به عهده دارد. شریک با مسئولیت محدود، مسئولیت او فقط به میزان سرمایه‌ای است که درشرکت قرار داده . در نام شرکت باید عبارت «شرکت مختلط»و حداقل اسم یکی از شرکای ضامن، قید شود.
6- تعریف شرکت مختلط سهامی
شرکت مختلط سهامی،شرکتی است که تحت نام مخصوصی بین تعدادی شرکای سهامی و یک یا چند شریک ضامن تشکیل می‌شود.شرکای سهامی آنهایی هستند که سرمایه‌ شان به صورت سهام یا قطعات سهام متساوی القیمه درآمده و مسئولیت آنها به میزان همان سرمایه‌ای است . شریک ضامن کسی است که سرمایه‌اش به شکل سهام درنیامده و مسئولیت کلیه‌ی قروضی که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت بوجود آید را به عهده دارد.در صورتیکه شریک ضامن متعدد باشد، مسئولیت آنها در مقابل طلبکاران ، تابع مقررات شرکت تضامنی می باشد. در نام شرکت باید عبارت «شرکت مختلط»‌‌و حداقل اسم یکی از شرکای ضامن قید شود.
7- شرکت نسبی
شرکت نسبی شرکتی است که به منظور امور تجاری، تحت نام مخصوص بین دو یا چند نفر تشکیل می‌شود و مسئولیت هریک از شریکها به نسبت سرمایه‌ای که در شرکت گذاشته است. در نام این شرکت عبارت«شرکت نسبی» و حداقل نام یکی از شرکا باید ذکر شود؛ در صورتیکه اسم شرکت شامل اسامی تمام شرکا نباشد؛ بعد از اسم شریکی که ذکر شده عبارتی مثل«و شرکا»،«‌و برادران»باید ذکر شود.
8- تعریف شرکت تعاونی
به موجب ماده‌ی17 قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران، شرکت تعاونی، شرکتی است که کل یا حداقل 51% سرمایه‌ی آن به وسیله‌ی اعضا در اختیار شرکت تعاونی قرارداده شود و وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت و تحت پوشش دولت، بانک‌ها،‌ شهرداری‌ها، شوراهای اسلامی کشوری، بنیاد مستضعفان و سایرادارات عمومی می‌توانند برای اجرای بند 2 اصل 43 از طریق وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر از قبیل مضاربه، مزارعه، مشارکت، ‌مساقات، اجاره، اجاره به شرط تملیک، بیع شرط، فروش اقساطی یا صلح، در تأمین یا افزایش سرمایه‌ی شرکت‌های تعاونی اقدام نمایند؛ بی آنکه عضو باشند.
حال که با انواع شرکت ها آشنا شدید و اقدام به ثبت شرکت خواهید نمود خوب است با عنوان ثبت برند نیز آشنا شوید. ثبت برند همان ثبت علامت تجاری است که گاهی افراد به نام خودشان اقدام به این کار می کنند که به ثبت برند حقیقی معروف است و گاهی با نام شرکت اقدام به این کار میکنند که ثبت برند حقوقی نام دارد.نکته قابل توجه در هر دو مورد این است که اگر کارت بازرگانی دارای نام و یا علامت لاتین باشد باید حتما به همراه مابقی مدارک مورد نیاز به اداره مربوطه تسلیم گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
تلفن های پاسخگو :

88742720 - 88174757

22845837 - 22890428

77574670 - 77259366

330960480 - 55925729

46042483

آدرس
info@paytakhtsabt.com
خیابان سهروردی شمالی ، خیابان خرمشهر ، خیابان صابونچی ، کوچه ی کرد بچه ، پلاک 75 ، طبقه دوم ، واحد5
ثبت پایتخت

تمامی حقوق این سایت متعلق به ثبت پایتخت میباشد . طراحی و سئو توسط " طراح نت "

شماره تماس